Ο δείκτης φορτίου ελαστικών προσδιορίζει το μέγιστο φορτίο στο οποίο τα ελαστικά αναμένεται να λειτουργήσουν σωστά, δηλ. την απόλυτη φέρουσα ικανότητα. Θα βρείτε αυτές τις πληροφορίες στα ελαστικά σας, στην πλευρική επιφάνεια των ελαστικών δίπλα στον τύπο του ελαστικού. Αλλά πώς υπολογίζεται αυτός ο αριθμός;
Δείκτης φορτίου ελαστικών: Υπολογισμός του μέγιστου φορτίου
Όταν θέλετε να φορτώσετε το αυτοκίνητο σας περισσότερο απ’ ότι συνήθως, πχ στις διακοπές ή στην μεταφορά κάποιου φορτίου, είναι σημαντικό να γνωρίζετε πόσο βάρος μπορεί να φέρουν τα ελαστικά σας. Τα ελαστικά αυτοκινήτου δεν έχουν σχεδιαστή για να φέρουν οποιοδήποτε βάρος, υπάρχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές και θα πρέπει να τις ακολουθούμε. Συνήθως οι περισσότεροι οδηγοί αγνοούν τον δείκτη φορτίου ελαστικών και πολλές φορές φορτώνουν το αυτοκίνητο τους σε μη επιτρεπτά αλλά και επικίνδυνα όρια. Ο πιο απλός τρόπος για να μάθετε ποια είναι ο σωστός δείκτης φορτίου για το δικό σας αυτοκίνητο είναι να ανατρέξετε στο αντίστοιχο ταμπελάκι κατασκευαστή που υπάρχει στο αυτοκίνητο σας. Το ταμπελάκι αυτό θα το βρείτε συνήθως ανοίγοντας την πόρτα του οδηγού (σε ορισμένα οχήματα στην πλευρά του συνοδηγού) ή στο πορτάκι του ρεζερβουάρ καυσίμου. Στο ταμπελάκι αυτό θα βρείτε όλες τις προβλεπόμενες διαστάσεις ελαστικών για το αυτοκίνητο σας καθώς και τους δείκτες φορτίου και ταχύτητας που θα πρέπει να έχουν.
Αν πάρουμε για παράδειγμα την εξής διάσταση ελαστικού αυτοκινήτου 195/55 R16 87 V, το 87 αντιπροσωπεύει το δείκτη φορτίου. Όπως θα δείτε είναι ένας απλός διψήφιος αριθμός ο οποίος ΔΕΝ υποδεικνύει κιλά. Για να δείτε σε πόσα κιλά αντιστοιχεί το 87 θα πρέπει να ανατρέξετε στον παρακάτω αντίστοιχο πίνακα. Στην προκειμένη περίπτωση είναι 545 κιλά. Δηλαδή ένα όχημα που είναι εφοδιασμένο με 4 ελαστικά της παραπάνω διάστασης θα μπορεί να φορτωθεί στο μέγιστο 4Χ545 κιλά δηλαδή 2180 κιλά.
Δείκτης φορτίου ελαστικών αυτοκινήτου: Αποφυγή υπερφόρτωσης
Απαιτείτε από τον νόμο να μην υπερβαίνεται ο δείκτης φορτίου των ελαστικών. Εκτός από επικίνδυνο, ένα υπερφορτωμένο ελαστικό μπορεί να σκάσει με αποτέλεσμα να προκληθεί σύγκρουση, είναι επιβλαβές και για τα ίδια τα ελαστικά. Ένα ελαστικό με λάθος πίεση και υπερφορτωμένο θα φθαρεί γρηγορότερα από ένα ελαστικό που χρησιμοποιείτε με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή. Επίσης όταν ένα ελαστικό είναι φορτωμένο πέρα από τα επιτρεπτά όρια, παραμορφώνεται και χάνει την πρόσφυση του.
Η λάθος πίεση και υπερφόρτωση σε ένα ελαστικό αυτοκινήτου θα οδηγήσουν σε αλλαγή της συμπεριφοράς του οχήματος κατά την οδήγηση. Αυτό συμβαίνει γιατί όπως εξηγήσαμε και παραπάνω λόγω της παραμόρφωσης έρχεται η μείωση της πρόσφυσης. Σε καμία περίπτωση μην υπερφορτώνετε τα ελαστικά του αυτοκινήτου σας αλλά αν πρόκειται να το κάνετε τότε σιγουρευτείτε ότι θα προσθέσετε αέρα στα ελαστικά σας. Η αύξηση της πίεσης του αέρα κατά 0,1 bar αυξάνει τον δείκτη φορτίου ελαστικών του ελαστικού κατά μία τιμή.
Η πίεση αέρα του ελαστικού είναι σημαντική όταν πρόκειται για τη χωρητικότητα του ελαστικού. Η ικανότητα φόρτισης του οχήματός σας μειώνεται σταδιακά καθώς μειώνεται η πίεση του αέρα. Με τη σειρά του, η χωρητικότητα φορτίου αυξάνεται καθώς αυξάνεται η πίεση του αέρα. Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεπεραστεί η συνιστώμενη τιμή οδηγού, καθώς μπορεί να αλλάξει η συμπεριφορά οδήγησης. Κατ ‘αρχήν ισχύουν τα εξής: Η αύξηση της πίεσης του αέρα κατά 0,1 bar αυξάνει τον δείκτη φορτίου ελαστικών του ελαστικού κατά μία τιμή. Αυτή είναι μια λύση έκτακτης ανάγκης και δεν θα πρέπει να οδηγείτε με υπερφορτωμένα ελαστικά ή με λάθος πίεση ελαστικών.
[table id=2 /]